Orderstatus
Dagelijks bereikbaar op:
0341-255 400

Mijn account

Meld je aan met je inloggegevens of maak een nieuw account aan
Als je uitlogt, worden om veiligheidsredenen alle niet-opgeslagen projecten en je winkelwagen verwijderd.

Van de Waddeneilanden tot de Azoren

"Dat ik de CEWE Photo Awards (2018) zou winnen, had ik nooit durven dromen."

Jaap Schierbeek

Jaap Schierbeek is gek op de natuur. Dit bracht hem naar de mooiste bestemmingen over de hele wereld. Toch is er ook in Nederland genoeg moois te zien volgens Jaap. Waar hij ook gaat; zijn camera heeft hij altijd paraat. Je weet immers nooit wat er voor je camera verschijnt. Zijn foto ‘Fietsen langs het wad’ is daar een goed voorbeeld van. Met deze foto won hij de CEWE Photo Awards 2018 en daarmee een reis naar de Azoren.

Natuurfotografie

Natuur speelt absoluut een grote rol in mijn foto’s én mijn reizen. Die twee zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met mijn groothoek en telelens heb ik al heel wat bestemmingen vastgelegd. Deze combinatie geeft het beste van twee werelden. Een groothoeklens voor weidse landschappen en een telelens voor close-ups. Een telelens is niet alleen geschikt voor het fotograferen van dieren, maar ook om in te zoomen op bepaalde details in een landschap.

Nederlands landschap

Ook in Nederland is genoeg te zien. Zelf woon ik in Deventer, vlakbij de IJssel. Hierdoor hoef ik nooit lang te zoeken naar fotogenieke plekken. Ik stap gewoon op de fiets en binnen een paar minuutjes ben ik bij het water. De rivier blijft een mooi onderwerp om te fotograferen en ook de natuur eromheen is prachtig. Naast het fotograferen an sich, is het ook heerlijk om even tot rust te komen in de natuur.

Reisfotografie

Zelf vind ik het fijn om niet te veel lenzen mee te nemen als ik op pad ga. Zo zorg ik dat mijn uitrusting zo licht mogelijk blijft. Je kunt natuurlijk ook een lichtere lens meenemen, al lever je dan wel wat in op de lichtgevoeligheid van de lens. Een 70-300mm f/4.5-5.6 telelensis bijvoorbeeld lichter dan een 70-200mm f/2.8 lens. Een grote diafragmaopening, zoals f/2.8 gaat namelijk gepaard met dik glas. Naast de dikte van het glas neemt ook het gewicht toe, ten opzichte van een lens met een kleinere maximale diafragmaopening.

Fietsen langs het wad

Nederland is echt een fietsland en dus namen mijn vrouw en ik onze fietsen mee tijdens een vakantie naar Terschelling. Samen fietsten we over het eiland, genietend van de rust en het weidse uitzicht. Camera over de schouder, zodat ik snel kon reageren als er zich een mooie situatie zou voordoen. En dat gebeurde. Voor ons fietsten twee mensen langs een zwerm vogels. Zodra zij de vogels passeerden, vlogen deze de lucht in. Meteen ging ik in de remmen en maakte ik deze foto. Het moment was binnen enkele ogenblikken alweer voorbij.

"Als ik mijn camera niet paraat had gehad, was ik nooit op tijd geweest."

De foto paste perfect bij het thema ‘vakantie in Nederland’ van de CEWE Photo Awards 2018, dus stuurde ik de foto in. Ik werd beloond met een nominatie. Tot mijn verbazing won ik met deze foto zelfs de eerste prijs van de CEWE Photo Awards. De hoofdprijs was een reis naar de Azoren, voor twee personen! Op dat moment kon ik mijn geluk niet op.

Reis naar de Azoren

In het voorjaar was het dan zover. Samen met mijn vrouw ging ik op reis naar de Azoren. Deze eilandengroep in de Atlantische Oceaan staat bekend om het prachtige landschap met onder andere vulkanen en kratermeren. We bezochten daar twee eilanden, genaamd Sao Miguel en Terceira. Van tevoren had ik weleens van de Azoren gehoord, maar dat het landschap zo prachtig groen was hadden mijn vrouw en ik niet durven dromen. Foto’s maken was daar absoluut geen straf. Naast de mooie natuur hebben de eilanden ook prachtige steden. Hier is de koloniale invloed van de Portugezen nog goed te zien. De eilanden worden gekenmerkt door indrukwekkende Zuid-Europese kunst en bouwstijlen.

Buiten de gebaande paden

We hebben beide eilanden verkend met een huurauto. Hierdoor konden we ons snel en comfortabel verplaatsen. Bovendien kom je met een auto op plekken waar je met het openbaar vervoer nooit zou komen. Zo ontdekten we een keer per toeval een afgelegen authentiek dorpje, op een uithoek van het eiland. We zagen daar een boer voorbijkomen met een ezel. Geld voor landbouwmachines hadden ze daar niet. In Nederland sta je gek te kijken als dat zou gebeuren, maar daar was dat heel normaal. Het was net alsof de tijd had stilgestaan. Dat vind ik mooie momenten om vast te leggen met mijn camera.

Tip: Voeg een routekaart toe aan je vakantieboeken

Zo’n uitgestippelde route is leuk om anderen wegwijs te maken. Met de CEWE Fotoservice staat je route binnen no time in je eigen fotoboek.

Tijdens mijn eigen reizen houd ik ook altijd een reisdagboek bij. Zodat ik na afloop precies kan vertellen waar ik ben geweest en wat ik heb meegemaakt. Dat is leuk om terug te laten komen in een fotoboek.

Fotoboek maken

Tegenwoordig maak ik mijn foto’s niet alleen in JPEG, maar ook in RAW. Die resolutie is zo goed dat de kwaliteit van de foto ook op groot formaat nog goed blijft. Hierdoor is het zelfs mogelijk om een panoramafoto over twee pagina’s te laten lopen, zonder kwaliteitsverlies. Wanneer ik een fotoboek maak, kies ik altijd voor het grootste formaat. Zo komen de foto’s het beste tot hun recht. Niet dat ik tien foto’s per pagina plaats, hoor. Dat klinkt misschien leuk, maar je kunt beter een selectie maken met je mooiste foto’s en die groter tonen in je fotoboek. Zo creëer je een strak fotoboek.

Samenvatting

Jaap fotografeert graag natuur en doet dat met succes. Met een groothoek- en een telelens heeft hij de combinatie gevonden die hem niet in de steek laat. Door zijn camera bij de hand te houden, maakte hij de winnende foto van de CEWE Photo Awards 2018. Dit leverde hem een droomreis op naar de Azoren. Samen met zijn vrouw bezocht hij dit prachtige vulkanische eiland en maakte er een ontzettend gave foto’s.