Naar inschatting zullen er in 2021 wereldwijd meer dan 1.4 biljoen digitale foto’s gemaakt worden. Dat zijn ongeveer 44 394 foto’s per seconde….geen wonder dat het zo overweldigend kan zijn. Word jij ook zo gek van al je foto’s en heb je totaal geen overzicht meer? En ben jij ook zo bang om ze allemaal kwijt te raken? Misschien is dit dan wel hét moment om de fotochaos eindelijk aan te pakken. Het zonnetje schijnt weer feller, de vogeltjes fluiten en de eerste knoppen komen langzaam uit….tijd voor een lente-foto-schoonmaak!

Het was bij mij een rommeltje. Ik kreeg zó veel stress van de hoeveelheid foto’s. Van de gedachte dat mijn computer zou crashen en alles weg zou zijn. En van het gebrek aan overzicht om iets terug te vinden. Dus ik besloot om het aan te pakken. Ik verdiepte mij in alle technologie en technieken en ik vond een methode dat werkt. Écht werkt. Inmiddels werk ik ruim 8 jaar als “foto organizer” en help ik anderen met mijn methode een overzichtelijk fotoarchief te creëren en deze veilig te bewaren.

Mijn methode, de OPA methode, bestaat simpelweg uit 6 stappen:

  1. Verzamel alle foto’s op 1 plek
  2. Haal automatisch alle duplicaten eruit
  3. Orden en structureer automatisch alle foto’s op chronologische volgorde
  4. Ruim de foto’s op (wat wil je bewaren en wat niet)
  5. Maak en implementeer een veilige back-up
  6. Onderhoud (herhaal het proces 1x per jaar voor de nieuwe gemaakte foto’s)

De wereld is in de ban van Japanse opruimgoeroe Marie Kondo en haar wereldberoemde KonMari methode. Haar aanpak heeft mij geinspireerd en mijn methode past naadloos in haar filosofie. Ik deel graag een aantal tips om je verder op weg te helpen.

Één van de belangrijkste opruim-regels van Marie Kondo is om eerst alles te verzamelen en dan pas uit te gaan zoeken. En dit is direct toe te passen op je foto’s.

 

 

TIP 1: Zorg dat je eerst alles naar 1 plek brengt, voordat je ook maar ergens aan begint. In praktijk betekent dit:

  • Verzamel al je digitale foto’s in 1 map op je computer of op een externe harde schijf (denk aan cd’s, usb sticks, externe harde schijven, computer, telefoon, laptop, tablet, geheugenkaartjes, etc)
  • Verzamel al je analoge foto’s op 1 plek (denk aan afgedrukte foto’s in mapjes, insteekhoezen, negatieven, dia’s, filmrolletjes, videobandjes, etc)

 

TIP 2: Begin met je digitale foto’s en eindig met de analoge foto’s > er bestaat hele fijne technologie die je kan helpen om je digitale foto’s automatisch op orde te krijge en alle duplicaten eruit te halen. Hierdoor ben je sneller klaar en heb je meteen een voldaan gevoel, waardoor je sneller door zal pakken. Daarnaast heb je meteen een bruikbaar fotoarchief opgebouwd waar je analoge foto’s makkelijk aan toe kunnen worden gevoegd.

 

 

TIP 3: Zorg dat je eerst alle foto’s ordent (ik hanteer altijd een chronologische volgorde) en ga daarna pas filteren en bepalen wat wel of niet weg kan. Hier geldt hetzelfde KonMari principe: pas als je alles bij elkaar hebt en een overzicht hebt van wát er is, kan je een goede keuze maken van wat je wilt bewaren.

 

TIP 4: Zorg voor een goede back-up, zodat je weet dat je foto’s veilig worden bewaard. Ik hanteer de 3-2-1 back-up methode:

→ maak 3 kopieën van je FOTOARCHIEF

→ gebruik 2 verschillende opslagmedia om het op te bewaren (bv een externe harde schijf en de cloud)

→1 opslagmedium is altijd de cloud

 

Online zijn er veel verschillende cloud providers te vinden, en toch zijn er maar een paar die ik aan zou raden: Dropbox, OneDrive en Amazon. Google Photos en iCloud raad ik af, dit heeft o.a. te maken met de privacy voorwaarden (Google) en de betrouwbaarheid en het gemak van het systeem (iCloud).

Er is zó veel meer te vertellen, dus wil je meer weten of heb je vragen? Stel ze vooral, ik help je graag verder op weg! Je kunt mij vinden op instagram @personal.opa > let’s connect! Je herinneringen verdienen het.

Danielle (OPA) – www.personalopa.com