Door Nathalie Rozak
Gepassioneerd door beelden en met een diploma in fotografische techniek van het Brusselse INRACI op zak, ben ik sinds 1991 professioneel beginnen te werken als fotografe , waarbij ik in het labo en de studio actief was en reportages maakte. Sinds 2000 heb ik mij gespecialiseerd in beeldbewerking. Zes jaar lang werkte ik in een reclameagentschap van de groep EuroRSCG als (kleuren)retoucheuse en beeldenbewerkster. Daarna was ik twee jaar lang studioassistente bij Johan Vanbecelaere Photography, waar ik ook verantwoordelijk was voor de postproductie. Sinds bijna acht jaar werk ik als grafisch ontwerpster voor CEWE BeNeLux. Mijn passies: fotografie en reizen. Mijn motto: “Het leven in beelden”.

Reis ik om te fotograferen of is het andersom en fotografeer ik om te kunnen reizen?

Het antwoord op die vraag moet ik schuldig blijven. Waarschijnlijk zijn beide antwoorden juist. Prachtige foto’s van landschappen en culturen uit de hele wereld stimuleren mijn nieuwsgierigheid en roepen een verlangen in mij op om te ontsnappen aan de sleur en al die inspirerende plaatsen zelf te gaan ontdekken. Na elke foto maak ik weer een nieuw reisplan, en ik ben vertrokken. Ik boek vliegtickets, reserveer kamers en verzamel zoveel mogelijk informatie over de attracties, de tradities, de cultuur en de geschiedenis van het land. Allemaal elementen om op te focussen zodat ik mijn nieuwe ontdekkingen zo volledig mogelijk kan ervaren en reproduceren.

Op reis!

Ik denk dat er overal in de wereld magnifieke plaatsen en mensen zijn om te fotograferen en dat je daarvoor, in tegenstelling tot wat je zou denken, niet altijd ver moet reizen! Naast de Europese landen heb ik ook de kans gekregen om de Filipijnen, Australië, Ivoorkust, Ghana, het westen van de Verenigde Staten, Panama, Costa Rica en recent nog Guatemala te ontdekken.
Als je op reis gaat, is een goede voorbereiding essentieel! Afhankelijk van het soort reis, neem ik andere zaken mee in mijn cameratas. Ik wil natuurlijk geen mooie fotokans missen omdat ik niet het juiste materiaal bij heb, maar anderzijds zijn er ook beperkingen: het gewicht van mijn tas en plaatsgebrek spelen een rol. Een loodzware tas moeten meesleuren kan het plezier op reis snel bederven en kan zelfs gevaarlijk zijn in landen waar discretie geboden is. Rondlopen met een grote reflexcamera uitgerust met een 300 mm 2.8 lens trekt de aandacht en vormt een veiligheidsrisico. Bovendien hebben mensen bij het zien van zulke professionele apparatuur de neiging om op hun hoede te zijn, verliezen ze hun spontaniteit en vermijden ze je. Kortom, de keuze is niet altijd evident en je kan natuurlijk sowieso niet alles meenemen.

Wat neem ik in de praktijk mee?

Ik gebruik een rugzak van het type Slingshot: die is erg praktisch omdat ik mijn materiaal kan pakken zonder de rugzak af te moeten nemen! Hij is ook uitgerust met een waterdichte beschermhoes, wat goed van pas komt in tropische landen. In mijn Slingshot zit een reflextoestel, 2 objectieven (16-50 en 70-300), 3 batterijen, enkele geheugenkaarten, een klein statief, een professionele compactcamera en een action camera met stabilisator. Daarmee zit ik al aan 7 kilo, wat aan het einde van een daguitstap wel 70 kilo lijkt!

Ik neem ook een kleine laptop mee om mijn foto’s tijdens de reis al op te slaan, te selecteren en te klasseren en alvast te beginnen aan de creatie van mijn CEWE fotoboek. Ik vind het gemakkelijk om daar al aan te beginnen tijdens mijn vakantie. Ik probeer er aan het einde van elke dag, en vooral na elk hoogtepunt, aan te werken. Wanneer een nieuwe ontdekking of ervaring nog vers in je hoofd zit, kan je dat gevoel beter overbrengen in je fotoboek! Zodra ik terug thuis ben moet ik dan enkel nog hier en daar enkele kleine correcties en verbeteringen
aanbrengen.

Hoe en wat fotografeer ik?

Ik neem graag mijn tijd om mijn omgeving te observeren: het landschap, de mensen, de huizen en gebouwen, het eten, … Die tijd gebruik ik ook om contact te maken en te spreken met de locals, langs de lokale marktjes te wandelen enzovoort. Het is verbazingwekkend hoeveel ongewone en typische details je zo kan ontdekken!

Items voor mijn fotoboek

Ik denk ook na over het fotograferen van specifieke elementen die mij zullen helpen om mijn fotoboek op te bouwen, zoals achtergronden, reclameborden, landkaarten, nummerplaten, vlaggen.

Het licht

Voor mij is de rol van het licht essentieel. Spelen met het licht kan een foto omtoveren tot iets helemaal anders en een nieuwe dimensie toevoegen. Je kan wachten tot de zon tussen de wolken komt piepen, spelen met schaduwen en tegenlicht, het hoofdonderwerp isoleren in een lichtstraal; de mogelijkheden zijn eindeloos!

Detail en diepte

Ik hou ervan om details strak te framen door te spelen met de scherptediepte, waardoor je de aandacht focust zonder de achtergrondsfeer te verliezen. Met deze techniek probeer ik emoties op te wekken bij de kijker.

Langzame sluitertijd

Snelheid voegt een dimensie toe aan de foto en maakt hem levendiger. Dat is een techniek die soms moeilijk beheersbaar is en vaak heb je tal van pogingen nodig voor je het gewenste resultaat bereikt.

Telelenzen

Ik gebruik vaak van mijn telelens om afstand te nemen en voor totaaloverzichten van een scène. Zo kan ik verschillende onderwerpen zien en fotograferen vanaf een enkele locatie zonder de aandacht te trekken. Met de telelens kan ik ook erg mooie diepte-effecten creëren.

Verstelbaar scherm en beeldhoek

Ik gebruik vaak technieken zoals vogelperspectief, kikkerperspectief en op bodemniveau fotograferen. Op mijn camera heb ik een draaibaar-scherm waarmee ik kan spelen met hoeken en perspectieven en scènes vanuit originele alternatieve gezichtspunten bekijken om creatievere foto’s te krijgen.

Kleurcontrast

Ook dit is een uitstekende techniek om de blik te vangen, sterkere foto’s te creëren en de verbeelding van de kijker te stimuleren. Deze tips zullen je helpen om meer persoonlijke, artistieke en speciale foto’s te maken van je reis, waarmee je zonder twijfel iedereen zal verrassen! Experimenteren maar!