We proberen je altijd opnieuw te inspireren en geven je daarom graag tips en tricks voor fotografie, zodat je zelf aan de slag aan kan met je camera om nog mooiere foto’s te maken. Dit blog hebben we in samenwerking met Focus Magazine samengesteld en geeft je informatie over de software die je kunt gebruiken om jouw foto’s nóg mooier te maken.

 

ZOEK NAAR DE BEELDORDENING DIE JOU BEVALT!

Schilders en tekenaars kunnen de werkelijkheid gemakkelijk naar hun hand zetten: een auto die hinderlijk het zicht ontneemt op de schilderachtige haven, laten zij eenvoudig weg. Een wat saaie lucht krijgt een mediterraan blauw, enkele bloemen tegen de muur worden met enkele penseelstreken vermenigvuldigd… Natuurlijk biedt beeldbewerking aan fotografen tegenwoordig ook soortgelijke mogelijkheden, maar de beeldopbouw is al een gegeven. Het moment ligt vast. In de opname met de koolmees die nèt een pit uit de zonnebloem pikt is niet gemakkelijk  veel aan te passen.

 

Wel heb ik gewacht op het moment en de plaats op de bloem. Een kwestie van weten (hij landde steeds op die plek) en geduld. Er was buiten een flitser neergezet om zonlicht te suggereren. Tientallen opnames waren niet bruikbaar om diverse redenen, met name door verkeerde momenten. De plaats is ‘uit het midden’, op ongeveer een derde op de beelddiagonaal. Beeldmakers benutten die positie in hun beelden. Het is een sterk punt, gebaseerd op de Regel van Derden. CW02 Die stelt, dat je op een van de snijpunten van de vier lijnen een sterk aandachtspunt meegeeft aan het onderwerp. Dit is tevens de bekendste compositieregel. We bekijken ook andere, weliswaar met een vrije blik: het is niet aan te raden slaafs compositieregels op te volgen en daarmee alle spontaniteit en creativiteit te verliezen! De compositie is het ordenen van beeldelementen en dat mag op jóuw manier.

LIJNEN

Maak je graag landschapsfoto’s, dan zijn de lijnen daarin van betekenis. Evenwijdig aan elkaar geven ze gelaagdheid aan, waardoor een gevoel van diepte en afstand kan ontstaan. Kleur- en lichtverschillen kunnen daarbij helpen. Het wazig en blauw verschijnen van de verten, het zogenaamde atmosferisch perspectief, brengt een gevoel van afstand in. Lijnen kunnen ook naar het onderwerp ‘wijzen’, zoals in de foto van de locomotief in het midden.

 

 

SYMMETRIE

In kerken en paleizen zien we vaak symmetrische opstellingen. De macht zetelt in het midden … Vorsten staan vooraan in de groep en in het midden. Symmetrie oogt daardoor zowel statisch als belangrijk. Het brengt rust in de compositie, maar ook is er kans op saaiheid. In de foto van het orkest wordt de symmetrie enigszins doorbroken door de monitor vooraan. Door de iets langere uitsnede wordt de breedte versterkt.

 

STANDPUNT

Een belangrijk aspect in de fotografie is het standpunt. Vat dit letterlijk op: waar ga je staan? Hoger, lager, iets naar echts? Dat kan verrassend uitpakken, omdat iedereen vanuit min of meer dezelfde ooghoogte de dingen ziet. Voor de opname van het ijsblok lag ik gestrekt over twee grote stenen in het water… De zon komt in beeld! Nou, en? Het geeft sprankeling, levendigheid.

MENSEN IN BEELD

Straatfotografen kijken naar mensen en hun gedragingen. Op voor hen interessante momenten maken zij opnames. Daarbij is er altijd sprake van een achtergrond: de ‘coleur locale’ van de winkelstraat, de markt en dergelijke. Met het diafragma bepaalt hij of zij of die achtergrond sterker of zwakker meedoet in de opnames. De man met het felrode vest trekt door dat kledingstuk veel aandacht in het straatbeeld. In de gehele opname staat hij vrij centraal, zijn blik is gericht op een aantal kooien met zangvogels. Zou je hem rechts in beeld plaatsen dan zien we niet waar hij heen kijkt en krijgen de mensen in de achtergrond ook meer aandacht. CW06 Plaats je de man links in beeld, dan volg je zijn blikrichting en geef je blikruimte mee in het beeld. Ook ontstaat er een denkbeeldige wisselwerking tussen de blik van de man en de kooien. CW07 De opname in de Oosterse markt met de man in het wit, omringd door vrouwen in het zwart vertelt ons waar we zijn en de wijzende hand duidt op uitleg. Door deze groep rechts in beeld te zetten krijgt het meer spanning dan wanneer ze in het midden stond.

OMLIJSTING

De in- en uitgang van de soek vormt een frame waardoor we naar buiten kijken. CW09 Zou die omlijsting er niet zijn, dan kijken we tegen een ‘kale straatscène’ aan. De Oosterse vorm duidt op een andere bouwcultuur dan de onze en geeft daardoor impliciete informatie mee.

HERHALINGEN EN PATRONEN

Herhalingen van dezelfde objecten in een beeld kunnen iets decoratiefs daaraan meegeven, zie de foto van de opgestelde strandstoelen. CW10 De camerapositie: evenwijdig aan de opstelling is hier van belang. Ook zien we hierdoor de  horizontale lijnen beter De kleuren met een koud-warm contrast werken aangenaam. Met name bij telefoto’s kan een coulissewerking ontstaan. De dingen in de verte komen dan met minder diepte: platter over en lijken tegen elkaar aan te staan. Leuk als dezelfde patronen doorbroken worden: tussen een rij sinaasappels ligt één citroen, bijvoorbeeld!

SAMENVATTEND

De vraag is, of in onze moderne wereld met veel invloeden uit allerlei werelddelen de oude compositieregels nog wel zo belangrijk zijn. Wij Westerlingen lezen van linksboven naar rechtsonder en dat heeft invloed op onze gehele manier van kijken. Een portret dat van links bovenaf is verlicht en dus rechts schaduwen werpt, ‘leest’ voor ons gemakkelijker dan vanuit de tegenovergestelde richting. Vaak is het fotomoment het belangrijkst. Probeer ook dan oog te houden voor de opbouw van het aankomende beeld. Anticipeer op gebeurtenissen, neem je plaats in; jóuw plaats! Waar wel en waar niet, wàt mag wel in beeld komen en wat niet? Voor reis- en persfotografen is deze manier van kijken een tweede natuur. Altijd kijkend en kadrerend, met en zonder foto- of filmcamera.

Mich Buschman